onsdag 30 juni 2010

Same same

Jag har tillbringat hela förmiddagen med mormor. Hon skulle lämna blodprov, och när hon ändå var i stan ville hon passa på att åka till Oxen och handla själv för en gångs skull. Annars brukar mamma, Karin eller min morbrors fru göra det åt henne. Det gick alla tiders fast det var längesen hon var där. Mormor självscannar till och med. Det är inte dåligt för att vara 84 år gammal. Min uppgift är att hämta varor som hon inte hittar och hjälpa henne att väga frukten.

Idag ville mormor ha en godispåse. Hon pekade och jag plockade. Jag blev full i skratt åt att hon pekade på alla mina favoritgodisar. Det hade lika gärna kunnat vara min påse. Jag frågade henne om det kunde ha att göra med att jag mer eller mindre spenderat hela min barndom där, och att det satt sina spår även i min godissmak.

Mormor köpte de obligatoriska Triss-lotterna som vi skrapade när vi kom hem. Jag valde fel lott. Jag vann inget och mormor vann 25 kr. Jag fick hennes lott, snäll som hon är. Jag ska lösa in den mot en ny, och ge henne den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar