fredag 13 februari 2015

Fredagen den trettonde

4.19 var klockan när Sixten ville gå upp. Jag brukar ju lyckas få honom att somna om, men inte idag. Klockan 5 gav jag upp och gick upp med honom. Helt sjukt. Vi var liksom uppe före Daniel. När jag satte ner Sixten i gåstolen var det som att släppa ut en ko på bete. Jag har aldrig sett honom fara runt i den där så vilt och snabbt. Jag bara stod och tittade på honom och undrade om jag drömde.
 
Efter att Six fått mat och ny blöja tyckte jag att vi kunde somna om. Vi utkämpade en liten strid där i sängen som slutade med att Sixten somnade på mitt bröst medan jag duttade honom i rumpan. Så. Himla. Mysigt.

Vi sov till klockan 8 och det var väl egentligen först då som dagen blev sned. Sixten var pigg och inte hungrig, så jag gjorde hans morgontoalett och tog på honom kläder innan jag bäddade ur sängarna och la in en tvätt. Sen läste vi en bok och plockade i ordning här hemma innan han fick gröt.

När jag hängt tvätten gick vi ut och gick. Jag stannade till hos mamma på vägen och blev kvar där en stund innan jag fortsatte min promenad. Jag hann duscha, göra mig i ordning och plocka fram frukost innan Sixten vaknade. Då hade han sovit i vagnen 2½ timme.

Vi åt frukost 12.30. 12.30!! Ja, fatta hur sned den här dagen vart. Efter frukosten gjorde vi fredagsfint i vårt hem. Jag dammsög, dammade och våttorkade golven. Renbäddat och nystädat = ro i själen.
 
När vi ätit middag gick vi ut och jag fyllde på fågelmaten. Eftersom vi ändå var ute gick jag en sväng så Sixten somnade. Min plan var att jag också skulle vilat lite, men Sixten sov inte mer än 45 minuter, så jag hann inte. Men någonstans där och då fick vi ordning på dagen. Vi var tillbaka i rutinerna tidsmässigt.
 
 
De sa på BVC igår att om Sixten hade feber imorse skulle vi ringa in och få komma till doktorn, men han hade bara 37,3. Och det är ju inget att orda om. Han hade gått upp bra i vikt, så nu var vår sköterska inte så orolig för hans kräkande. Jag får helt enkelt fortsätta att torka och tvätta.
 
Ikväll hade Sixten 38,3 graders feber igen. Men idag har han varit jätteglad och pigg. Jag tror jag ska införskaffa en ny termometer.
 
När jag frågade Sixten om han ville bada kröp han in till badrummet och ställde sig mot badkaret och bankade med handen. Kan han verkligen ha kopplat?
 
Nu har vi tagit kväll här; tänt ljus, ätit korv med bröd och tittar på Biggest looser. Men vi är lika trötta båda två, så vi lär inte bli långvariga här i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar