lördag 12 december 2009

Kära Skolverket

Ganska ofta längtar jag efter att börja läsa igen. Jag kan sakna att sitta i diskussioner om saker som jag tycker är intressanta. Jag kan sakna att bli fast i en bok som lär mig nya saker och som får mig att se saker på ett annat sätt. Jag kan sakna friheten i att lägga upp dagen som jag vill. Men sen kommer jag på att jag inte alls saknar att känna att jag hela tiden skulle kunna läsa mer, att aldrig känna sig ledig eller klar. Jag saknar inte heller att ha ångest över en uppgift som man skjuter framför sig, som man gör allt för att undvika in i det längsta innan man till slut tvingar sig själv att sätta sig ner och ta tag i den.

För tillfället känner jag det sistnämnda, fast jag inte läser, vilket påminner mig om att jag inte alls vill läsa till ett ämne att undervisa i. På fredag ska rapporten om projektet jag har arbetat med under hösten vara klar. Jag ska skriva till Skolverket och redovisa vad jag har gjort med deras pengar. Och jag har inte riktigt börjat än. Istället gör jag allt annat, som jag anser vara viktigare. Idag har jag till exempel gått en lång promenad med Ananthi, duschat jättelänge, ätit frukost jättesakta, bytt till julgardiner, bytt vatten i mina hyacint-vasar, strukit när jag ändå hade stykbrädan framme och nu lägger jag över alla filer på datorn. Fullt upp med andra ord. Jag har inte ens installerat Word på datorn än, för då kan jag ju rent praktiskt inte skriva rapporten. Men däremot vet jag hur den ska börja: "Kära Skolverket..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar