lördag 26 december 2009

Jul i Jula

Jag har haft en så sjukt bra jul. Den bästa på väldigt många år. Jag tycker hela december har varit julig, som en lång transportsträcka till själva julafton. Precis som det ska vara. Och herregud, vilken vit och fin jul vi fick!

I onsdags kväll när jag kom hem från jobbet hade Svenne kommit hem till mamma. Mamma hade gjort julskinkan och vi har alltid gjort det till en grej, att äta den medan den fortfarande är varm. Den ska ligga på mormors jullimpa. Annars går det inte.

På julaftonens morgon väckte mamma oss och i våra julstrumpor som sitter på dörren låg det en julklapp. Jag hade varit uppe på natten och lagt i mammas strumpa. Vi tände brasan i den öppna spisen och åt frukost framför den. Det gör vi varje julaftonsmorgon. Det är så himla mysigt.

Sen åkte vi till mormor och åt julbord. Det har gått och blivit en tunn skara som firar jul där. Karin jobbade till 16 och både pappa och morfar är ju liksom lite döda. Min morbror Bengt och hans familj skulle åka till hans frus släkt, så efter maten var det julklappsutdelning. Det blir bara mer och mer julklappar under mormors gran. Det är sannerligen märkligt. Jag var mycket nöjd med mina julklappar. Jag fick nästan allt jag önskat mig. Det mesta var saker till mitt lilla hushåll.




Morbror Bengt, kusin Johan och David

Efter att ha tittat på Kalle Anka en stund var det dags för mig att åka och jobba. När Karin slutade att jobba började jag. Så kan det gå. Men när jag slutat åkte jag tillbaka till mormor där Karin, Matthias och hans pappa hade slutit upp. Då fortsatte julklappsutdelningen och jag tror alla var glada och nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar