söndag 19 april 2015

Härliga helgen

Vilken härlig helg vi har haft! Lugn och skön, samtidigt som vi fått otroligt mycket gjort.

Igår kom min morbror och kusin hit lagom till förmiddagsfikat. Eller ja, förmiddagsfika för dem - frukost för mig eftersom jag varit ute och gått min morgonpromenad innan. De kom ju inte bara för att fika. Syftet med deras besök var att hjälpa Daniel att ta ner några träd för att göra plats för det kommande husbilsgaraget.





Sixten och jag tittade storögt på. Och Sixten fick därmed inviga sina hörselkåpor.

När träden var fällda gick vi in och påbörjade vårstädningen av vårt hem. Jag bäddade rent i sängarna och lagom till det var dags att börja dammsuga kom Daniel in. Medan han och Sixten lagade middag dammsög jag övervåningen. Efter middagen fortsatte jag mitt städande. När jag var klar var hela huset dammat, dammsuget, moppat, och skurat. Bästa känslan. Och helgen till ära så pryder en bukett liljor vårt matbord. Lycka, lycka, lycka.


På kvällen åkte vi ner till mamma, där husbilen står, och packade i alla dynor och madrassen i den. För ho ha hallå, nu börjar husbilssäsongen ju! Pirrigt i våra magar.

Sent omsider kom vi hem och då var det bara att slänga Sixten i sängen, göra tacos och sätta på en serie. Dummaste vi kunde göra. Vi kan ju inte sluta titta när vi börjat, och därför blev det sent igår. Korkat, när vi vet att vi inte får sovmorgon. Tröttast vann, och det var såklart Daniel. Han vann en sovmorgon.

Sixten och jag gav oss ut på vår promenad. Hela familjen åt frukost tillsammans och sen tog vi på oss och gick ut. Daniel har vårstädat trädgården, och jag och Sixten har påtat lite i rabatterna.


Han älskar att vara ute. Det kanske alla barn gör. Vad vet jag? Han sitter i vilket fall och skrattar åt allt, den lille pajasen. När jag grävde upp en planta, till exempel, började han asgarva. Och när han tog singel ur grusgången och la i rabatten. Jag gjorde ju naturligtvis tvärtom, och plockade ur stenarna istället. Han chockade mig genom att inte stoppa in en enda sten i munnen idag. Bra Sixten!

När jag var klar med mitt gick vi till grannen och tittade på hönsen innan vi gick in och hämtade ägg.


När Sixten vilat middag gjorde han mig sällskap i köket medan jag bakade kakor till hans kommande kalas. Lagom till jag var klar kom Daniel in, och tog Sixten så jag kunde röja upp i köket och förbereda för en ny vecka.

Så nu är jag redo. Hemmet är rent, tvättkorgen är tom, äggen är tvättade, pannan är uraskad inför sotar-besöket, badväskan packad och Daniels smörgåsar är gjorda liksom matlådor till både honom och Sixten.

Vi har inte hunnit med allt jag velat hinna med. Jag hann inte ge mig ut på en springtur idag och Daniel har inte hunnit sätta upp några lås på lådorna i köket. Jag får helt enkelt inse att man inte kan hinna hur mycket som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar