lördag 25 december 2010

Julaftons kväll

Efter en lunch som bestod av risgrynsgröt, aka Tomtegröt, gjorde vi oss i ordning för att åka till min morbror Bengt. Jag tog svängen om mormor för att hämta upp henne. Där gick solen ner mellan träden och sken på snön.

När jag öppnade dörren och hon fick se att det var jag sa hon:

- Nämen, är det Anna som kommer.
- Nej. Det är tomten. GOD JUL!
- Haha, jaha. God jul, tomten.
- Finns det några snälla mormödrar här?
- Ja, det finns det.

Sen gav hon mig en bamsekram. Min mormor.

Efter fika framför Kalle Anka var det febril aktivitet i köket.
Min kusin Johan och jag busade såklart.

Bengt skar upp julskinkan och mamma och Bengts fru Elisabeth grejade med resten av maten.



Under granan låg julkapparna och väntade på oss medan vi åt.

Mammas och Bengts kusin Kjell från Stockholm fick äran att dela ut dem.



Nyfiken? Jag?

Julaftonen avslutades med midnatssgudstjänst i kyrkan. Mätt, trött och väldigt väldigt belåten med hela dagen somnade jag som en stock. En fantastiskt bra julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar