torsdag 11 juni 2015

Torsdagspirr

Torsdag idag igen. Min favo-dag ju. Och idag känns det ännu mer fantastisk än tidigare torsdagar. Varför då? tänker du. 

Jo, för att - damdaradaaa - Kristin kommer hem imorgon. Ljuvligt! Dock bara över helgen. Men ändå. Man måste vara glad för det lilla här i livet.

Och för att  - damdaradaaa- imorgon är det skolavslutning och jag känner att ledigheten är nära. Inte för att jag egentligen gjort mig förtjänt av den (och jag får ju betalt därefter, vill jag poängtera innan du himlar med ögonen och tänker att "ni lärare har det så gött". Eftersom jag inte arbetat in den tid vi är lediga i sommar blir det inga pengar till mig). Men fatta grejen. Jag får vara med Sixten hela dagarna i nästan två månader. Och det, det skulle jag kunna betala för! Vilket jag ju indirekt får göra nu då men...

Fastän jag jobbar måndag till och med onsdag nästa vecka, känns det som att sommaren börjar imorgon. Och det gör den ju för majoriteten av alla människor som befinner sig på skolavslutningen. Och det måste ju ändå firas. Skolavslutningen är en högtidsdag.

För oss lärare som sitter och fyller i bedömningsmatriser väldigt flitigt är den här bilden fnissigt roligt. Men jag reserverar mig mot att den inte upplevs rolig av alla.


Samtidigt som det är en högtidsdag brukar skolavslutningen innebära en hel de separationsångest för min del. Men i år har jag få nior, och flera av dem har dessutom kommit under terminen så jag har bara träffat dem under fem veckor. Jag räknar därför kallt med att avskeden imorgon kommer att förlöpa lugnt och stilla. Det brukar de i och för sig alltid göra, utåt sett i alla fall. Men jag vet redan nu hur det kommer att bli nästa år. Inte lika lite separationsångest då inte. Lika bra att jag börjar förbereda mig och bearbeta detta redan nu.


Den här helgen, som börjar i morgon bitti, ser jag fram emot
  • skolavslutningen
  • sol
  • grillning
  • kvalitetstid med min lilla familj
  • hänga med K-stin
  • födelsedagsmiddag för Sven och Johanna på restaurang med min stora famillj
  • morgonpromenaderna
  • sovmorgon (med en timme i alla fall)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar