fredag 19 december 2014

Veckans

Jag kanske inte är en sådan där som ska vara hemma med mitt barn på heltid. Det är ju helt förbjudet att tycka och känna har jag förstått, men det är så det är. Den här veckan har varit helt fantastisk. Jag älskar att vara hemma med Sixten och jag älskar att jobba, och den här veckan har jag fått göra båda delar.

Däremot är jag ganska kluven, för när jag är hemma har jag dåligt samvete gentemot eleverna och när jag är på jobbet har jag dåligt samvete gentemot Sixten. Men sen tänker jag att det verkligen inte går någon som helst nöd på Sixten när han är hemma med Daniel. Lite värre är det dock för mina elever. Enligt dem själva, mina kollegor och elevernas föräldrar alltså. Jag skulle aldrig vara så självgod att hävda något sådant på egen hand.

Hur som. Jag tycker själv att jag varit en bättre mamma den här veckan än vad jag varit sedan Sixten föddes. Jag har saknat ihjäl mig efter honom när jag varit ifrån honom så jag har tagit vara på varje vaken minut vi haft tillsammans.


Igår var det sista arbetsdagen innan jullovet och jag kände mig inte alls färdig. Så efter att  ha diskuterat med Daniel gick jag och frågade mig rektor om jag kan få jobba veckan efter jullovet också. Och det fick jag så gärna. Det känns bra. Då kan jag avsluta det vi påbörjat den här veckan samt förbereda lektioner och material för vårterminen. Min väska var så galet tung när jag åkte hem från jobbet igår. And I love it. Jag ska jobba lite på lovet. När Sixten sover såklart.

I tisdags klädde vi granen. Jag ville gjort det i helgen, men det hanns inte med. Jag råkade dock tappa kontakten till belysningen så den gick sönder. Tur att det var jag själv som gjorde det, och inte Daniel. Då hade det blivit ett jävla liv. Nu kunde jag bara bli sur på mig själv, och då går det lite lugnare till. Men granen är klädd och klapparna ligger där under. Jag har bara tre julklappar kvar. Och efter imorgon hoppas jag att det bara är två, och att vi köpt en ny kontakt så granen kan tändas.

I veckan har Sixten på allvar börjat förflytta sig genom något som kan liknas vid krypning. Det lilla livet. Tur att Daniel satt upp grinden för trappan.


Daniel är och jobbar så Sixten och jag har varit själva i eftermiddag och kväll. Vi åkte till stan och shoppade och stannade till på kyrkogården och tände ljus på vägen hem. Sen har han badat och fått alla tjugo naglar klippta. Vi har slagit in julklappar medan vi tittat på Jul med Ernst och sedan en timme ligger han i sin säng och sover.

Jag ska gå ner och göra i ordning i köket samt packa gym-väskan inför imorgon sen ska jag också gå och lägga mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar