fredag 29 augusti 2014

Gröten och morgonpromenad

Sixten tyckte inte att det var en gourmetmåltid vi serverade honom igår. Och alltså, jag förstår honom. Jag smakade på gröten och jag fick kväljningar. Jag höll på att spy. Så idag var jag ute i trädgården och hämtade ett äpple som jag pimpade gröten med. Mycket bättre, tyckte jag. Sixten spottade ut ändå.

Men så kom jag på! En gång när jag skulle ge D-dropparna när Sixten satt upp kom dropparna ut. Och jag läste i boken jag fick igår att "att maten kommer ut igen beror oftast inte på att barnet inte tycker om den, utan på att det inte vet hur det ska göra och är ovan vid konsistensen". För att Sixten inte skulle lacka ur på mig helt fick han lite ersättning. Någonstans mitt i hans måltid gjorde vi ett grötstopp. I samma halvliggande position. Och whola! Gröten slank ner. Sixten har nog inte hajat att man ska svälja när man sitter upp. Det får vi träna på. Men en sak i taget, tänker jag.

Idag startade jag det som ska bli vår nya morgonrutin. Nu är det slut på min mamma-semester. Ja, det skulle det ha varit redan igår egentligen, men vi skulle ju till BVC. 
Istället för att jag åt frulle drog jag på mig träningskläderna och bäddade ner Six i vagnen och gav mig ut på en morgonpromenad. Det var en härlig morgon. Höst i luften. Aj löööv hösten. Friskt och soligt och sjön låg spegelblank.




Jag tycker ju att det är sååå tråkigt att gå ut och gå. Fatta att man förbränner lika många kalorier på mindre än hälften av tiden om man springer. Men jag hade laddat upp med podder jag tänkte lyssna på som tidsfördriv när Sixten somnat. Jag vet inte varför, men jag vill inte ha hörlurarna i när han är vaken. Men Sixten somnade först när vi bara hade 20 minuter hem, så jag hann lyssna på ett halvt program.

Eftersom Six sov till sju idag fick jag faktiskt stressa lite när jag kom hem. Jag duschade toksnabbt, dels på grund av tidsbrist dels på grund av att jag hörde i babyvakten att Sixten låg ute i vagnen och pratade, gjorde mig halvt i ordning innan han gjorde klart för mig att han var hungrig. Mitt frukostägg åt jag medan jag gjorde mat till Sixten, matade honom, gjorde mig helt klar och när vi skulle packa ut oss i bilen kände jag på lukten att jag var tvungen att byta blöja.

Men vi blev bara fem minuter sena till stan där vi mötte upp med Karin. Fast Daniel högt och tydligt proklamerade att det råder KÖPSTOPP i det här hushållet kunde jag inte bara hålla Karin sällskap på shoppingturen. Men jag köpte bara förbrukningsvaror till fyndpriser. Inget onödigt. Eller jo.. ett par solglasögon. Men de var nästan gratis.

Nej, nu ska jag göra lite nytta innan Sixten vaknar. Vika tvätt och plantera mina nya blommor borde jag hinna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar