torsdag 14 augusti 2014

Vår lilla Skåne-semester

I fredags förmiddag packade vi bilen knökafull och styrde bilen mot Lund. Jag älskar road trips. Det är så mysigt! Jag hade gjort fika, men vi fick stanna redan innan Jönköping för att byta bajsblöja i baksätet. Vi hade lite otur med vädret då det regnade, så vi fick fika i bilen. Men det gick ju bra det med.


När vi kom ner till Lund efter blöjbytesstopp, kisspauser och bilkrångel checkade vi in på hotellet. Mamma och Bengt hade kommit dit flera timmar före oss, så medan vi installerade oss i rummet gick de ut och handlade middag.

När vi ätit begav Sixten, Daniel och jag oss ut på en kvällspromenad. Det var härligt! Det var varmt och soligt och det kändes som om vi var på semester i ett annat land.


Vi hade beställt en spjälsäng till Sixten, men han vägrade sova där i. Fast vi gjorde som vi gör hemma, att han somnar i min famn och sen blir lagd i spjälsängen, så vaknade han och somnade inte om. Det slutade med att han fick sova i vår säng. Och inte mig emot. Jag tycker att det är så mysigt!

 
I lördags var det så dags för den stora dagen. K-stins bröllopsdag! Det började lite smått kaotisk då strömmen i vårt hotellrum slutade fungera. Svårt att göra sig i ordning och fixa mat till Sixten utan ström. Men vi klarade det. 

K-stin är ju min äldsta bästa vän. Vi har varit minst sagt oskiljaktiga. Så att jag inte hade utrustat mig med servetter och vattenfast mascara kan jag än idag inte förstå. Jag har liksom inte fokus på mig själv längre, kan vara det.. Men Kristins syster gav mig en våtservett, och det var ju bättre än inget. Jag började ju såklart gråta redan innan jag fick se henne. Och sen när hon kom där i gången brast det för mig. Jag började fulgråta och när hon fick se mig började hon också böla. Och jag grät mig igenom hela ceremonin. Och det var varmt. Sjukt varmt. Så det rann tårar, snor och svett. Mycket glammigt.



Jag hade tänkt att vi skulle tagit ett kort när vi all var uppklädda. Både Sixten och Daniel hade fluga. Men innan bröllopet hann vi inte och efter så var liksom det fina borta. Ha!

Efter minglet hemma i Kristin och Christians nya hus åkte vi tillbaka till hotellet. De hade inte kunnat fixa vår ström så vi fick byta rum. Vi fick ett rak över korridoren så det var inte så jobbigt. Vi behövde inte packa ihop oss, utan det var bara bära över alla saker.

Efter en välbehövlig dusch åt vi den obligatoriska falafeln. Guudars, vad gott det är! Vi somnade gott och i söndags, efter frukosten, gav vi oss ut på en morgonpromenad. 


Jag har ju vissa saker jag måste göra när jag är i Lund. Äta falafel är en. Att tända ljus i domkyrkan är en annan. Jag brukar alltid tända två - ett för pappa och ett för morfar - men nu får jag tända tre - ett för mormor också.


 

Vi packade ihop oss och påbörjade vår resa runt i Skåne. Vårt första stopp var Skanör och Falsterbo. Jag hade packat badkläder, men det blåste något fruktansvärt, så jag skippade badandet. Men doppa fötterna gjorde jag.




 

Vi tog en liten bilpromenad och stannade till för att gå och titta på fyren.




Det är fasa mysigt att bo på hotell. Sixten och jag var såklart uppe före alla andra och när han ätit myste vi i sängen och tittade på Nyhetsmorgon. Jag har inte saknat att inte ha någon tv i sovrummet, men efter den här semester gör jag faktiskt det. Särskilt nu när vi går mot höst och vinter.


I måndags fortsatte vår resa utmed kusten och vi passerade Smygehuk, Sveriges sydligaste udde.


Vi åkte vidare till Ystad där vi åt middag på Bröderna M, där Wallander har ett bord i filmerna. Vi promenerade runt lite och tittade på de små fina husen med rosor.


I tisdags kan man säga att det var vår sista dag. Vi fortsatte mot Simrishamn och stannade till vid Ales stenar


och den fantastiskt fina stranden Sandhammaren.


Inte heller här badade jag, fast jag egentligen ville. Men det blåste satan. Daniel och jag bestämde att vi ska åka tillbaka hit när vi köpt vår husbil.

Igår var det hemresedag. Borta bra men hemma bäst. Det är inte bara att resa med barn. Det var några gånger jag önskat att jag ammade, men det gick väldigt bra ändå. Mycket att tänka på och mycket att plocka i och ur. Men vi fick rutin även på detta.

När vi kom hem här igår eftermiddag åt vi middag. Sen badade vi Sixten. Daniel, som är lite krasslig, parkerade sig i soffan med Six medan jag packade upp och tvättade två tvättar. Jag åkte till mormors hus och hämtade vatten och vattnade hennes blommor.

Det var gott att sova i sin egen säng. Jag trodde nästan att Six skulle vägra sova i sin egen säng efter att ha sovit hos mig hela semestern, men han sov som vanligt. Nästan lite tråkigt, tycker jag. Ha!

Nej, nu ska jag göra mig i ordning för att åka till stan. Jag ska uträtta några ärenden, hämta mamma vid tåget och veckohandla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar