lördag 23 augusti 2014

Dop

Idag var det då dags för Sixten att döpas. Allt med dukningen gjorde ju mamma och jag igår, så när som på att blåsa upp ballongerna med helium. Så det åkte Daniel och jag och gjorde på förmiddagen. Det blev precis som jag tänkt mig! 


Och själva dopet gick som smort. Sixten skötte sig utan anmärkning. Han avskyr att få vatten på huvudet, så att han inte visade missnöjde då är lite smått otroligt.


Efteråt samlades vi i församlingshemmet och åt middag och tårta. Men nej! Jag har glömt bild på tårtorna. De får komma imorgon.

Min syster och hennes Matthias är Sixtens faddrar. Karin hade skrivit en dikt till Sixten som de läste upp:
 
Till Sixten

Vi kommer alltid minnas den dagen du anlände,
solen, värmen och allt vi kände.
Det var en söndag i april du kom ut,
och din mamma gav ifrån sig illtjut.
Man kan tro att din pappa körde sportbil till sjukhuset den dan,
för att det var precis att han hann in till stan.

När du var född var du till utseendet din morfar lik,
och hade även en del av Lundells mimik.
Dina öronsnibbar kommer garanterat från din far,
och andra drag från Perssons du har.

Vi ska lära dig allt mamma och pappa inte gör,
alla hyss, bus och hur man verkligen kör.

Om din mamma inte givit dig tips om träning när du låg i magen och var vaken,
kom till mig så tar jag tag i saken.
Jag ska visa dig hur du blir stark och stor,
så du kan hjälpa Bengt och David med förrymda kor.

Din pappa han är allt bra händig,
men kom till mig när du vill bli stylad och trendig.
Hör med din morbror, han har varit min modell,
särskilt om han skulle ut någon lördagskväll.
Vi kan berätta hemligheter om mamma och pappa som de inte vill att du ska höra,
men de kommer säkert hämnas, så det är bäst att det inte göra.

Du är så glad och go,
hos oss får du alltid komma och bo,
och du får även med oss ut och resa,
så kommer du lära dig både espanol och engéska.

Mamma och pappa tycker nog att du ska bli direktör,
men för oss spelar det ingen roll vad du än gör.

Du är en underbar liten kille,
och nu blev det som vi ville,
att vi dina faddrar blir med ära,
eftersom vi är dig så kära.


Tusen tack till alla som ville komma och vara med på Sixtens dag. Och ett särskilt stort tack till mamma som hjälp mig med det mesta, och till Daniels mamma och mormor som hjälpte till med tårtorna och efterarbetet idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar