söndag 16 mars 2014

Som i tomtens verkstad

Daniel och hans pappa monterade ju upp delar av köket under måndagen och tisdagen. När bänkskivan kom på tyckte jag att det blev lite högt. I fredags morse stod jag och verkligen kände efter. Och sen framförde jag mina tankar till Daniel och frågade om det var jättejobbigt att sänka det. Det ville han verkligen inte göra. Då skulle deras jobb liksom vara ogjort. Och de som tagit ledigt från sina jobb och allt.

Diskussionen fortsatte på kvällen. Jag hade sådan ångest. Jag höll på att börja gråta. Jag fattade väl att han inte ville riva, samtidigt som jag verkligen inte ville att det skulle vara så högt. Jag fick ont i magen och mådde illa. Jag trodde att Daniel skulle bli irriterad till slut, och han diskuterade pallar, podie och platåskor innan han insåg att det bästa kanske var att montera ner det de satt upp och sänka det ändå.

Så när Daniels pappa kom hit igår morse rev de ner det de satte upp i början av veckan, sänkte alltihop och satte upp det igen. Och det blev så himla mycket bättre. Tack och lov för dessa snälla män!


Alltså, att vara hemma är inte så bra för mig. Jag är mer sliten när det varit helg än efter en arbetsvecka. I kroppen alltså. Jag ligger ju plus på sovkontot, och det är ju såklart bra. Jag kan ju inte hålla mig lugn här hemma. Jag ska bara, jag ska bara, jag ska bara.. så håller jag på hela dagarna och så blir jag helt slut.

Här hemma har det varit som i tomtens verkstad. Alla har grejat och fixidonat. Jag har målat och målat och tvättat, städat och bytt i sängen. Daniel och hans pappa byggde färdigt halvväggen och började kakla och mamma sydde sängkläder till bebben.


Idag har jag fortsatt mitt målande och sen monterade Daniel och jag ihop lådor. Det är roligt att greja nu, för nu syns det att det händer något. Allt det där förarbetet som de jobbat med i veckor och åter veckor ger inte det synbara resultat som sakerna vi gör nu.

Nu har jag förberett mig för en ny arbetsvecka. Jag har varit till komposten, fyllt på fågelmat, hämtat ägg, vattnat blommorna, gjort smörgåsar och packat mina väskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar