söndag 25 september 2011

Söndag

Herregudars! Det är redan söndag eftermiddag. Vad den här helgen har sprungit iväg.

I fredags kväll kom Daniel och Jonas. Jag bjöd på middag och vi drack öl och vin, och åt paj till efterrätt. Det var mycket trevligt och roligt. Vid kvart i 8 drog vi oss ner mot stan för att gå på spökvandring i gamla stan. Det var så sjukt mycket folk! Jag har aldrig sett så mycket folk i Mariestad på en och samma gång. Jag trodde inte att det fanns så mycket folk i den här stan. De måste ha invandrat någon annan stad ifrån.

Allt detta folk gjorde att vi fick stå i kö i nära två timmar. Själva vandringen var bra, men inte värt att vänta på i två timmar.

Igår gick jag upp och utförde min lördagsrutin. Ett besök på gymmet följt av en välbehövlig dusch och en god frukost. Sen gick vi ner på stan, Daniel och jag. Vi kikade lite på torget, handlade lite här och lite där, tittade på allékonsten, tittade på alla fotografier på planket och gick sedan till Oxen och inhandlade mat.

Sen åkte vi ut till Jula och kollade läget lite. Jag plockade blommor och vi tog vägen om kyrkogården. När jag fick se hur det såg ut vid pappas grav blev jag bedrövad. Jag har inte haft en tanke på att sommarplanteringen var kvar och att den givetvis vissnat ner och dött. Det såg förfärligt ut. Misskött och ovårdat. Jag svor en harang, så pass att Daniel skällde på mig. Nej. Skällde gjorde han inte. Han påpekade hur olämpligt det var att svära på en kyrkogård. Till mitt försvar sa jag att Gud nog faktiskt instämt i detta fall.

Jag blev upprörd, arg och ledsen på samma gång. Jag borde ha tänkt på det här själv och framförallt tidigare. Jag är van att mamma planterar och donar, men hon är ju i staterna. Så självklart hade ingen planerat om. Jag tog bort de fula äckliga blommorna som besudlade pappas grav. Ont i magen fick jag också. Jag fick dåligt samvete för att jag inte tänkt, för att jag inte ens haft en tanke på kyrkogården. Det grämde mig jättemycket.

Idag har jag därför varit och planterat nya blommor.

Sen åkte jag till mormor med godis och Triss-lotter. Jag har dåligt samvete för att jag inte är hos henne så ofta som jag vill. Skitjobb och skitskola som tar all min tid. Som gör att jag går med ständigt dåligt samvete för att jag inte hinner allt som jag vill göra. Misären på kyrkogården fick mig att tänka till. Tänk om mormor dör snart. Jag skulle aldrig förlåta mig själv för att jag prioriterat bort henne.

Men nu ska jag läsa lite innan det vankas tjejmiddag hos Jonna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar