söndag 9 november 2014

Veckans och nya veckans mål

Jag hade ju tre mål för den här veckan; köpa Fars dag-present, åka till Lantmäteriet och städa huset. Jag har uppfyllt samtliga mål.

I torsdags tog jag en riktig städdag. Vad jag dammade och gnuggade och gnodde. Rensade till och med avloppet i handfatet och våttorkade golven. Så himla skönt kändes det efteråt! Jag kände inte alls för att lämna mitt nystädade hem för att åka till gymmet. Dessutom har vi alltid haft som tradition att äta något gott för att fira att Daniel går av jouren, när han går av jouren. Vilket han gjorde i torsdags. Men den här arma slappa människan, alltså jag - inte Daniel, måste ha disciplin om hon ska tajta till sig. Så jag åkte såklart.

I fredags var Daniel jourledig. Vi var på tippen med ett monsterlass. Eller alltså.. jag och Sixten satt i bilen medan Daniel for omkring till de olika containrarna. Bra arbetsfördelning tycker jag. Särskilt som det var vidrigt småregn ute. 

På kvällen åkte vi till skogsägaren och skrev papper på att vi ska få köpa skogen. Vi blev bjudna på kvällsmat och vi hade fasa trevligt. Så nytt mål för veckan som kommer: åka till Lantmäteriet och lämna in pappret.

Igår åkte jag och tränade. Precis som lördagsrutinen säger. Hurra för rutiner! När jag kom hem åkte Daniel och klippte mammas granhäck. Jag och Sixten åkte till kyrkogården och tände ljus. Då hände det märkligaste. Jag satte ner Sixten på marken framför pappas grav och tände hans ljus. Sedan fortsatte jag till graven bredvid. Då fick Sixten världens skrattanfall. Helt ur det blå. Jag satt med ryggen mot honom och pratade inte med honom eller nåt. Sedan fortsatte jag till morfars grav och tände hans ljus och Sixten skrattade så han kiknade. Så himla märkligt. Då frågade jag honom om hans morfar var där och spexade med honom. Så måste det ha varit. Jag tänkte jag skulle filmat honom, men han blir alltid så fokuserad på telefonen när han får se den. Och inte ville jag förstöra hans "moment".

Eftersom Daniel jobbat hela dagen idag, tjuvstartade vi Fars dag-firandet igår genom att äta tacos. Imorse fick han dock sovmorgon eftersom jag gick upp med Sixten och tog med honom ut på en promenad. Precis när jag kom ur duschen vaknade Sixten så jag gick upp med honom till Daniel. Jag gjorde frulle som jag först tänkt att vi skulle inta i sängen, dagen till ära. Med Sixten for runt som en propeller så jag kände att det skulle bli sängklädesbyte om vi genomförde det. Istället åt vi frukost framför Nyhetsmorgon. Mysigt det med.

Daniel fick paket. Eftersom han infört köpstoppet som råder, så sa jag till honom att jag bara, nej Sixten bara, köpt något litet. I paketet låg ett par strumpor som det stod "Världens bästa pappa" på. Och Daniel trodde att det var det enda han skulle få. Ha! Men i paketet låg också en liten lapp som berättade att den "riktiga" presenten fanns i förrådet. Så vi tågade ut. Och där stod... en säckakärra! 

Jag har nästan inte vågat prata med Daniel i veckan för jag varit så rädd att försäga mig. Jag har så gärna velat berätta om hur det var i måndags när jag och Sixten åkte till Jula-huset efter badet. Hur jag, med en trött och hungrig Sixten i babyskyddet, lyckades köpa det där stora åbäket. Jag var helt svettig.

Under dagen har jag beställt julgardiner och foton till mina ramar. Så mitt andra mål för den kommande veckan är att få upp mitt ramkollage. När Sixten sovit eftermiddag och ätit åkte vi till Lena och fikade. På vägen hem åkte vi över stan och handlade lite granna. 

Nej, nu ska jag förbereda inför den nya veckan: ladda en maskin tvätt och packa bad-väskan. Och kanske göra Daniels smörgåsar nu när det är Fars dag och allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar