torsdag 13 november 2014

Bockar av listan

Njaaha. Torsdag idag. Jag blir nästan lite stressad av att veckorna går så fort. Det är liksom mitten av november och snart är det första advent. 

När jag gick hem vid påsk och tänkte på den mysiga hösten så tänkte jag att den är såå lång. Men nu är den snart slut. Jag såg framför mig hur jag och Sixten skulle ta långa kyliga promenader och mysa framför brasan. 

Långa promenader tar vi i princip varje dag. Men bara två gånger har de varit kyliga och ingen gång har vi tänt brasan. Nu hoppas jag att kylan och snön kommer snart.

I går var Daniel föräldraledig. Han ska vara det några onsdagar fram till jul. Det var rätt gött att han var hemma så jag kunde greja lite utan avbrott. Att vara föräldraledig är lite som att ha ständig jour. 

Förra helgen bestämde vi, nej jag, att när den här helgen är slut ska köket vara klart. Eftersom det var jag som bestämde detta får jag också vara den drivande i frågan. Jag upplever nämligen att Daniel har något slags hat mot lister. Och det är ju jag som flera gånger om dagen, varje dag, ser att köket inte är klart. Daniel vet det, men ser det inte och störs därför inte av det. Jag däremot störs ihjäl. Igår började vi med såga alla lister till den längd de skulle ha och sen gick jag ut i garaget och målade dem. När jag ändå hade färgburken öppen så passade jag på att måla limträbalken den sista gången. Daniel målade den tre av fyra gånger då när Sixten var nyfödd. Att den inte blivit färdigmålad på över ett halvår är för mig helt galet. Den där listan på 22 punkter på renoveringssaker som vi har kvar att göra, som jag skrev innan sommaren, betas sakta men säkert av.

Idag började vi dagen med en promenad. Den fjärde enligt RunKeeper som påbörjar ny vecka på söndagar. När jag duschat och ätit frukost bäddade jag rent i sängen och sen var det dags för Sixten att äta gröt. Det är hans favoritmål på dagen. Kanske är han extra hungrig av den friska luften. Kanske tycker han att det är så himla gott. Det är samma sak varje dag. Jag kan inte vara snabb nog.


När han ätit fick han sig ett bad. Det är ju torsdag. Jag hann lägga in och starta en tvätt och klippa Sixtens alla tio naglar innan han lät mig veta att det var sovdags. Nybadad och rena sängkläder. Gött för'n.

Min plan i övrigt är att dammsuga huset. Om korten kommer på posten idag ska jag göra klart mitt ramkollage. Ikväll ska jag åka och träna eftersom jag inte gjorde det igår. Insåg att det skulle bli stressigt att hinna göra mig i ordning och äta innan jag skulle vara på jobbet. Dessutom kan inte Lena gå på power sådär mitt på dagen, och det är ju tusen gånger roligare att gå tillsammans med henne.

1 kommentar:

  1. Käre Sixten ! Jag ser på den film som Din ömma moder lagt ut och som visar att Du slår handen i bordet om inte gröten serveras fort nog. Så gjorde också Kosackerna när de hade kommit till Paris i samband med något krig. De slog nävarna i borden på krogarna och skrek Bistro ! Bistro ! vilket lär betyda Fort ! Fort ! Enligt sägnen kallas därför enklare
    serveringsställen i Frankrike ofta för Bistro.
    Kram/BÅD

    SvaraRadera