måndag 27 juli 2015

Vår Skåne-semester

Var slutade jag och var ska jag börja? Måste kolla. Wait a little moment..

Ah! Sixten sov och vi skulle sen åka ner på stan. Sagt och gjort. Eftersom vi skulle gå och strosa ville vi ha vagnen med och därför kunde vi inte cykla ner. Vi tog bussen. Första gången jag åkte buss med barnvagn, och således första gången Sixten åkte buss. Det gick fint. Nemas problemas. 


Det var lunch-tider när vi kom ner på stan så vi köpte oss falafel och satte oss på torget i solen och åt. Ibland krävs det inte mycket för att jag ska känna ren och skär lycka. Och det gjorde jag där och då. Ahmen tänk dig: semester med min lilla familj, en falafel i solsken på en bänk med K-stin. Härligt!


När vi var mätta och belåtna gick vi i affärer och shoppade lite. Kläder, presentpapper och säkringar till husbilen fick följa med oss hem.

Vi avslutade med att besöka domkyrkan. Obligatoriskt. Jag tände, som alltid, ljus för mina kära döda.



Och se här då. Vilka fina killar jag har. Tänk att de är mina. Helt sjukt ju. Jag måste varit en indisk ko i mitt förra liv. Karma.


Vi åkte tillbaka till K och C där vi drack eftermiddagskaffe och åt bullar och mandelkubbar som mamma bakat och skickat med.

På kvällen drog vi en grill och sedan var det dags att krypa till kojs.

Efter frukosten i onsdags packade vi ihop och åkte till Landskrona. Vi sa inte tack och hej till K och C för vi mötte upp dem där. De skulle ut med sin båt och den låg, som av en händelse, just i Landskrona. Vilket sammanträffande! Not so much. Hamnen där de har sin båt har en ställplats som K-stin pratat om, så vi camperade där. Och vilka mötte vi upp på ställplatsen om inte Daniels familj. Vilket sammanträffande! Not so much det heller.

Innan K och C lämnade hamn så kikade vi på båten och sedan kramades vi hej då. Denna ångest som lamslår min kropp när jag säger hej då till Kristin. Vidrig. Jag höll på att ta till lipen. Vi cyklade tillbaka till husbilen och vinkande hej då när de seglade ut och bort. Så sorgligt.

Sedan cyklade vi alla in till Landskrona där vi åt glass och kikade i affärer. På kvällen tände Ulf grillen och när vi satt där blev det vindstilla och solen kikade fram. Fint.



När vi ätit frukost i torsdags packade vi ihop oss och åkte till Ystad. Jag kände redan kvällen innan att det skavde i min hals och under dagen vart det bara värre. Så när de andra gav sig ut och gjorde Ystad stannade jag kvar i husbilen och kurerade mig.

I fredags kom Daniels syster Linda med tåget till Ystad och medan vi väntade på henne passade vi på att ta en förmiddagspromenad. Solen sken och det var nästan till och med lite varmt.



När Linda anslutit och vi alla ätit lunch styrde vi våra husbilar mot Simrishamn. Vi gjorde två stopp på vägen dit. Det första vid Dag Hammarskölds Backåkra. När vi var där förra året stannade jag i bilen för att byta blöja på och mata Sixten. Daniel tyckte att jag missat den fina meditationsplatsen, så nu ville han att jag skulle få se den.


Det andra stoppet gjorde vi vid Sandhammaren. Vi var även där förra året men då var det så fasa kallt och blåsigt. Lily (och även jag) ville så gärna bada. Hade det inte varit så fruktansvärt kallt i vatten och hade det inte varit för att jag var förkyld så hade jag badat. Ha!





Vårt slutmål för dagen var som sagt Simrishamn. Daniels kusin Niklas har en stuga strax utanför och Daniels farbror och hans fru var där och hälsade på. Så vi var ditbjudna på grillning och fri camping. 

Sixten och Lily fick bada i deras syssling Theos pool innan maten. Så nöjda så. Och vilket gäng vi var. Hur många som helst. De tyckte att det bara vällde folk ur husbilarna när vi kom. Men som Carin skrev på sin blogg "Ju fler desto bättre".

Bilden har jag lånat från Carins blogg.

I lördags åkte vi lite smått hemåt. Vi stannade på campingen i Älmhult. Det var inget trevligt väder vi hade. Men det var mysigt.

Igår gick vi på IKEA innan vi åkte hem. Vi, som inte skulle ha något, hittade massor med (o)nödiga saker.


Vi kom hem hit till Jula strax innan klockan 21. Då var det bums i säng för Sigge och jag duschade och gjorde honom sedan sällskap.

Idag har vi plockat in lite smått från husbilen och jag håller på och tvättar. Bytt i sängarna har vi också gjort. Snart ska vi åka till stan. Både Sissen och jag ska vaccinera oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar