söndag 30 september 2012

Mora, I'm in love

Igår vaknade vi upp till ett ihärdigt regnande. Det var väl lite tråkigt såklart, men det störde oss inte nämnvärt. Vi gick ner åt en fantastisk hotellfrukost och gick sedan upp på rummet där vi spenderade några timmar med att läsa och jobba. När vi tittade ut nästa gång var det uppehåll och vi beslöt oss för att åka till Nusnäs där det finns en Dalahäst-fabrik. 


Vi fick se hur produktionen gick till och sen kikade vi i fabriksbutiken. Jag ville såklart ha en liten souvenir med mig hem. 


En rosa Dalahäst. Danne tyckte väl att en sådan egentligen ska vara röd, men jag brukar oftast få som jag vill. Så även denna gång.

Vi åkte tillbaka till Mora och gick till Zornmuseet. Vi kom precis lagom till en guidad tur i Zorngården - det hus där han bodde. 



I 45 minuter gick vi runt i huset som enligt hans testamente bevarats exakt som när han bodde där. Ett fascinerande hus som innehåller alla dåtidens alla tänkvärda moderniteter.

Sen strosade vi runt lite, tog en eftermiddagsfika på ett café och besökte kyrkan. Som alltid tände jag ett ljus för pappa och ett för morfar.


Kanske är det i Mora kyrka jag ska gifta mig, om jag ska gifta mig. Den var jättestor och jättefin. Så antingen får vi bjuda alla vi känner eller hyra in statister för att inte endast fylla de allra främsta bänkarna.

På förkvällen gick vi ut och åt middag och när vi kom tillbaka till hotellet bytte vi om till badkläder och gick ner till spa-avdelningen. Där parkerade vi oss i jacuzzin tills vi blev som små russin. Så himla skönt. Jag känner mig som en ny människa. Särskilt i axelområdet där jag satte jetstrålarna på alla mina ömma ställen.

Idag åt vi en lååång frulle och packade sedan in oss i bilen och styrde kosan hemåt. Vi tog en omväg hem för att få se så mycket som möjligt av landskapet där uppe. Vi tog vägen genom Värmland; spanade in Fryken, kollade till skidbackarna i Sunne och stannade till på IKEA i Karlstad.

Nu har vi kommit hem, packat upp och det har infunnit sig en fruktansvärd jobbångest i oss båda. Det blir väl kanske så när man åker bort och har det fasa bra. De är få städer som tar mig med storm. Typ Stockholm, Lund, Los Angeles och Las Vegas. Men Mora alltså.. Jag vart enna förälskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar