måndag 25 juni 2012

Midsommarhelgens och dagens

När det för några veckor sedan stod klart att både mormor och jag var lämnade ensamma och övergivna på midsommarafton bjöd jag in mig själv på midsommarlunch hos henne. Jag lovade att stå för både handling och tillredning, så hon behövde bara bidra med sitt sällskap. Medan potatisen kokade passade jag på att städa och göra i ordning verandan så vi kunde sitta ute och äta. 

Mormor tyckte det var synd om mig som fick komma dit och städa, men det tyckte inte jag. Dels för att jag gärna ville sitta ute, dels för att det lindrade lite av det dåliga samvete jag har för att jag är hos henne så sällan.

Som sig bör på självaste midsommarafton åt vi sill med färskpotatis och jordgubbar med glass till efterrätt. 

Vi satt ute både länge och väl och pratade om allt mellan himmel och jord. En härlig stund mormor och mig emellan.

Jag fick nästan skynda mig hem för att hinna duscha och göra mig i ordning för att åka till Lena och Micke där det vankades grillning. Jonna och Johan var också där, och när Daniel slutat jobbet anslöt han sig. Värsta parmiddagen utan att jag ens tänkte på det. 

I lördags eftermiddag kom Daniels kompisar hit och vi åt middag innan vi drog vidare ut till Sara där det vankades förfest.

Ett stort gäng med många härliga olika personer samlandes i Saras trädgård innan vi åkte till Olstorp. Back to the crimescene så att säga.

Gårdagen spenderades till stor del i soffan. Vädret tillät filmtittande under täcket. Så mysigt så!

Idag har jag varit i Karlstad hela dagen. Det var längesen jag träffade Linda, så jag brände upp. Bara sådär. Vi gick lite på stan och kikade i affärer, åt lunch och åkte sen till Ikea en sväng. Men jag tror att hela Värmland tyckte att det var Ikea-väder, för satan i hela gatan vad folk det var där. Det var så mycket folk att jag och Linda inte hittade bilen på parkeringen när vi skulle åka hem. Vi irrade omkring i regnet som två smått förvirrade personer. 

När vi kom hem till Linda kröp vi upp i soffan framför en brasa och drack kaffe. 

Innan jag åkte hem till Mariestad stannade jag till hos Elin. Vi uppdaterade varandra om våra och andras väsentligheter och bestämde att det inte kommer dröja så länge till nästa gång vi ses.

Nu - sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar