onsdag 21 oktober 2015

Vab i dagarna två

Jag är hemma och tar hand om en sjuk Sixten. Det var jag igår också. Han är förkyld och har en hosta från h-vetet, vilket gör att vi inte sover så mycket på nätterna. Trots hostmedicin. Dessutom rinner det klägg från hans ögon. Jag känner igen en ögoninfektion när jag ser den, och det är icke detta. Jag var tvungen att ringa till BVC igår och fråga om det möjligtvis kan vara så att det kan rinna snor ur ögonen, för det är precis så det ser ut. Och det kan det. Tvivale balett.

Snorsug och den där högtryckssprutan med saltlösning Daniel köpte för ett tag sedan fick Sixten utstå innan nattningen igår och vid uppstigandet idag. Tur att han tycker om den där saltlösnings-mojängen. Han får inte nog. Vi sprutar och sprutar och han spottar ut det som kommer ner i munnen. Sen vill han att jag ska göra på mig själv och jag tycker inte alls att det är behagligt och då skrattar han så han kiknar. Jag bjuder på det.

Igår sov Sixten en stor del av dagen och sen åkte vi till stan en snabbis för att hämta min mobil. Vi fick se när poliser grep en tjuv. Sjukt spännande. När vi kom hem lekte vi, Halloween-pyntade och tände pumpa-ljuslyktorna och myste i soffan. Skön dag.

Idag sov Sixten till 7.10 och ingen var väl gladare för det än jag. Jo, kanske möjligtvis han för han var på ett strålande humör. Sixten åt välling, jag la in en tvätt och sedan gick vi ut och gick en morgonpromenad.

Det blev en riktigt lyckad sådan för vi såg så många stora maskiner. Vi stod länge och tittade. 


Vi hade också turen att se tre lastbilar, två traktorer och en buss. Lyckan för Sixten! Dessutom betade korna precis vid vägen och blev vi också stående en lång stund. Det säger sig ju självt att det inte blev någon bra tid på dagens promenad, men vem bryr sig? Jag skulle ju egentligen jobbat, så jag ser det som en bonus. Och Sixten var så glad.

Nu sover den lille med ett fast grepp i mitt hår. Jag känner, efter de här två dagarna, att jag saknar att vara föräldraledig. Sixten är ju dessutom så rolig nu, och han är mycket lättare att sysselsätta. Nu kan vi ju leka och han sitter still en hel bok när jag läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar