tisdag 22 september 2015

I en storm i Turkiet

Vi kom bara iväg 10 minuter för sent igår morse. Det är inte dåligt för att vara oss. Jag, som alltid varit så himla noga med att komma i tid och helst vara tidig till saker och ting, kan inte styra tiden längre. Det kvittar hur tidigt jag går upp. I slutändan är det alltid Sixten som bestämmer när vi kommer iväg. 10 minuter är inte dåligt i dessa tider.

Men det var faktiskt inte Sixtens fel att vårt flyg blev försenat så vi missade vårt andra flyg vid mellanlandningen i Istanbul. Nej, det var flygbolagets. Och passkontrollens. Vi fick boka om till ett flyg som gick en timme senare, så det var ingen fara med oss. Men vårt bagage åkte i förväg. Det fick jag, Daniel och Sixten leta reda på när vi landat. Vi bröt mot några regler för att få tag i det. Och mamma hade fullt upp med att hitta vår transfer. Galet var det alltihopa. Och till på köpet en jättetrött Sixten. Men det gick bra.

Vi blev mottagna av det värsta regnovädret också. Det stod som spön i backen. Men det var ju i alla fall varmt. Sent omsider kom vi i säng. Det hade hunnit bli en ny dag.

Inatt har det åskat och regnat och jag kände bara att vi får en "Maimi" igen. När vi gick och åt frukost hade det slutat regna men var mulet. Sixten var så trött efter gårdagen då han fått så mycket uppmärksamhet av allt och alla, och sovit lite för lite, så han sov frukost i timmatal. Det gjorde inte så mycket eftersom det var lite halvdåligt väder. Jag passade på att börja läsa en bok jag fått i semester-presten av mamma. Hallå! Stoppa pressarna. Jag läser en bok!!

När Sixten vaknat gick vi ner till stranden. Så härligt! Jag kastade mig i havet som var så varmt och med vågor så höga att jag förlorade mitt ena örhänge.

Sixten satt och lekte vid vattenbrynet tills en våg sköljde över honom och puttade omkull honom. Då tog han sin spade och gick. Daniel fick följa efter honom med hinken. Rolig syn!

Efter lunchen sov Sixten middag och jag passade på att läsa lite till i min bok. Men asså, hur söt får han vara? Gosegrodan.

Sen blev det mörkt på himlen ute över havet.

Vi hann inte riktigt hem innan det hunnit hem så vi hamnade i en storm. Jag har aldrig varit med om något liknande. Vid stranden var det en sandstorm. Jag fick slita upp Sixten ur vagnen och hålla för hans ansikte så gott det gick. Sanden piskade på kroppen så det gjorde ont och det gick inte titta.

När vi kommit från stranden var det istället en sak-storm vi äntrade. Det flög tidningar, skyltar, parasoll, grenar och blad. Precis när vi kommit fram till hotellet kom regnet. Vilken promenad! Med liven som insats.

Nu har vi varit ute och ätit middag. Sixten sover och jag har semester. Så skönt att inte känna att jag har massa måsten, som jag har hemma. Ingen tvätt att hänga eller vika, inga blommor att vattna, ingen disk och inget plock.

Imorgon visar väderprognosen att det ska regna 65 mm. Det blir till att hålla sig inne.