söndag 28 juli 2013

Bildbomb New York

Vi hade närapå fem dagar i New York som avslutning på vår USA-semester. Det var inte svårt att fylla dessa dagar. Vi tar det givetvis i bilder:

Heldag nummer ett var i tisdags. Då besökte vi hangarfartyget Intrepid som användes under Andra världskriget och kriget i Vietnam. Hiskeligt stort fartyg. Fast det stod många många flygplan både här och var kunde jag inte fatta hur stort det var.



Vi passade på att äta lunch på Intrepid. Fatta att vi har ätit mat där stridspiloter har suttit och dinerat medan krigen varit i full gång.

Inför onsdagen stod vi och valde mellan att åka till nöjesfältet Six flags för att bland annat åka världens högsta berg- och dalbana som finns där, eller att åka till en strand. Svårt val? Njee, inte för mig i alla fall. Jag hade hört talas om Fire Island tack vare Sigges och Alex podcast, och efter lite googlande lyckades jag få med mig fler på tåget. Bokstavligt talat. För att komma till Fire Island var vi nämligen tvungna att åka tåg. Och färja.




Vi fick en fin dag på stranden Ocean Beach. Det var dock lite höga vågor och kallt i vattnet. Men vad gjorde väl det?

På kvällen bestämde vi - jag, mamma, Karin och Matthias - oss för att åka upp i Empire State Building för att se NY by night. (Svenne och Johanna, som inte följde med till Fire Island hade varit där på dagen och Danne ville inte följa med.) Vilken utsikt!



I torsdags köpte vi 48-timmars-biljetter till Hop on hop off- bussarna och kunde på så sätt åka runt i NY och se mycket  staden.




På kvällen var det så dags att gå på Majestic Theatre för att titta på The Phantom of the Opera. Vi hade verkligen superbra platser. Vi satt och såg scenen på nära håll. Och så bra han var, Peter Jöback! Jag hade gåshud under princip hela föreställningen.



Vi bodde på gångavstånd från teatern som låg precis vid Times Square.


I fredags var det hemresedag, men eftersom vårt flyg inte gick förrän 23.30 så hade vi hela dagen på oss. Vi började dagen med att äta en riktig amerikansk frulle, dagen till ära med amerikanska pannkakor.


Sen packade vi våra väskor, checkade ut och hoppade vi på bussarna igen.



Igår eftermiddag landade vi på svensk mark igen. Alla väskor förutom en (min) blev kvar i Köpenhamn. Så dom kommer med taxi någon gång under dagen. Under resan togs 2227 bilder, utan att mobilkorten är inräknade där.

Idag vaknade jag klockan 7 och min arma hjärna vet inte i vilken tidszon den är. Jag är helt vimsig i bollen. Danne har sovit i nära 13 timmar och mamma lever i amerikansk tid. Så idag åt jag frulle ensam för första gången på tre veckor. Att sova med ett eget täcke var också en skön upplevelse. Det har varit en dragkamp om lakanet varje natt. Dessutom kändes det verkligen märkligt att det bara var Danne i sovrummet. Vi har varit bra på att dela rum under semestern. Tillbaka till verkligheten.

Det står handling på schemat idag. Och jag ska ta mig an min lugg. Den har varit uppsatt och inte blivit klippt på tre veckor. My god. Jag ser inte ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar