fredag 6 november 2015

Det febriga barnet

Sixten har haft nära 39 graders feber sedan i söndags kväll. Daniel och jag har turats om att vara hemma med sjuklingen i veckan. Vi har hunnit med tre besök på vårdcentralen utan att det gjort varken oss eller dem något klokare. 

Idag behövde jag inte ens säga hans namn eller uppge hans personnummer när vi kom dig.
- Ja, här kommer vi igen.
- Hur går det med dig, Sixten? frågade sköterskan. Som stamkunder behandlas vi.

Vi har tagit alla tänkbara prover och inget av dem visar på att något skulle vara fel. Jag tänker att det är tänder eftersom han bara har feber, men doktorn menar på att febern inte är så hög då.

Nu har vi vab:at så länge att doktorn idag fick skriva ett läkarintyg. Så galet. Det är såklart synd om Sixten, men han är pigg och glad och aktiv större delen av dagarna. När han inte sover, vill säga.

Jag blir så otroligt stressad över att han inte varit på förskolan sedan i onsdags förra veckan. Han känner nog igen personalen på vårdcentralen bättre än vad han känner igen sina fröknar. Jag sa det till dem idag när vi var där, personalen på VC alltså, och sa att jag kommer och lämnar honom där istället sen när han blivit frisk. "Lika bra det" svarade de.

Jag sa till Daniel igår att det här vab:andet stressar ihjäl mig. Inte på grund av att jag är hemma från jobbet, utan för att jag kommer få lämna ett ledset barn på förskolan. Han kommer ifrån det så fort och vi får liksom börja om gång på gång. Daniel sa att han är mer stressad över att Sixten har en feber som aldrig ger sig. Vi ser på saken lite annorlunda. Och det kan bero på att det inte är hans som lämnar på förskolan, tänker jag. Han slipper den biten.

Sixten och jag vilade en stund när vi kom hem. V sov inte så bra inatt, så det var välbehövligt. Men han sov lika oroligt då som han gjorde inatt. Ja, det är inte lätt för mig att vila med ett knä mot strupen.


Närhetsbehovet visar inga gränser. Och jag klagar inte. Mysigt är vad det är.

Vi har inte gjort många knop idag. Sixten har mest velat sitta i knät. Men vi har i alla fall bytt i sängarna, tvättat en tvätt och dammsugit lite grovt.

Nu har jag och Daniel ätit tacos och tittat på veckans avsnitt av Modus. Fredagsmys när det är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar