måndag 26 augusti 2019

Tröskning

Igår eftermiddag, när Sixten kommit hem från en kompis kalas, hoppade vi på cyklarna och cyklade bort till gärdet där David och Bengt var i full gång med att tröska. Sixten har åkt med tidigare, men för mig var det första gången i år.

Efter att ha suttit i maskinhallen och torrtröskat hela vintern, våren och sommaren var det härligt att komma ut på ett gärde och faktiskt tröska på riktigt.


Jag tycker att det är så himla roligt att åka med. Jag satt där och funderade på vad det var som gör att jag tycker det är så roligt. Jag kom fram till att det dels är för att man åker i ett så stort fordon. Det är mäktigt på något vis. Dels för att det är en cool maskin som gör spannmål av det man skördar. Men också dels för att jag tycker att det är sååhå mysigt att åka och småprata med min kusin eller morbror - beroende på vem som kör.

Sixten, som är helt galen i maskiner, tycker såklart också att det är toppen att få åka med. Han fick trycka på knappen som fäller ut och in skruven när David skulle tanka ur.

Sixten har åkt tröska varje höst sedan han var 1 år, så han kan det här med att skörda. Lilla gullisen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar