måndag 6 mars 2017

Ledig måndag

Idag har förskolan varit stängd, så jag och Sixten har varit hemma. Och vilken dag vi har haft då! 

Vi började med att vakna redan klockan 5. Det förvånade mig lite eftersom Sixten kom i säng lite senare än vanligt på grund av kalaset igår, och dessutom härjat sig svettig tillsammans med Stella. Men men.. vi mötte dagen genom att tända en brasa. Jag drack kaffe och Sixten åt gröt.


Och vilken fantastiskt fin morgon det var.


Sixten sov bara en timme i min säng inatt, men lyckades snurra mitt hår runt sina små fingrar så pass att han gjorde en knut som inte gick att lösa upp. Jag fick ta fram saxen igen. Det är andra gången på en vecka. Ändå har jag alltid håret i en fläta. Jag begriper inte hur han lyckas.


När vi satt nere och åt frulle kom ett sms från grannen där han undrade om Sixten ville komma in och leka med deras barnbarn. Det ville han, så efter frullen gick vi dit. Men vi blev inte så långvariga där. Sixten ville gå hem och jag förstod ganska snabbt varför. Han var tröttare än tröttast och sov en rekordlång vila.

En av dagens höjdpunkter var att fibergrävarna kommit så pass långt att vi haft en grävmaskin utanför huset hela dagen. Sixten har stått på sin pall och tittat ut och refererat vartenda grävtag de tagit. Så när vi ätit middag gick vi ut och tog oss en närmare titt. 

Pulkaåkning stod också på önskelistan. Vi gick till Miniberget och Sixten skrattade så han tjöt när han åkte ner. Så härligt att se! Och höra.


Sen ville Sixten ut och cykla och gräva i snön. And so we did. 


När vi kom in bäddade jag rent i sängarna, dammsög huset och tvättade två maskiner tvätt. Nu är allt i ordning och fint inför veckan. Skönt för min själ.

Medan jag gjorde Sixten redo för sängen kom han och gav mig en puss på munnen och en hård, lång kram. Sen sa han: "Tack mamma. Tack för att du tar hand om mig." Jag blev helt lipig och mitt hjärta är en blöt liten pöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar