måndag 28 mars 2016

Påsklovsavslut

Jag började dagen med påsklovets sista morgonpromenad. Det är en sak jag saknar från min mammaledighet - morgonpromenaderna. Särskilt såhär nu när det våras, när solen skiner och det inte blåser isiga vindar som skär genom märg och ben. 


Jag kunde inte somna igår och när Sixten väckte mig hade jag fått ihop hela 2,5 timme. Det finns de som tycker att det är idioti att ge sig ut och gå 7,5 km då. Jag tycker att det är idioti att inte göra det. Sixten somnar liksom inte om, och jag skulle få ett psykbryt av att starta dagen med att se honom stöka ner hela huset det första han gör. Nej, då går jag hellre ut och samlar energi för dagen genom att få endorfiner, frisk luft och lite sol.

Sixten var helt slut efter två dagars kalasande så han somnade när vi hade dryga kilometern kvar hem. Sen sov han länge och väl. Jag hann lägga in en tvätt, vika den som hängde uppe, hänga den jag lagt in, lägga in en till, duscha och äta frulle.

När han vaknat och ätit sin andra frukost åkte hela lilla familjen till Götene och badade. Sixten var först en smula kritisk, men när vi väl var i vattnet blev han som galen. 





Han kastade sig hoppande rakt ut, dök som om han inte gjorde något annat om dagarna och avslutade det hela med att åka den stora vattenrutschbanan helt själv. Vildpastill! 

Väl hemma igen åt vi middag och medan Daniel satte upp rullgardinen i Sixtens rum la jag mig i Sixten säng för att vara ett moraliskt stöd. När jag låg där kom tröttheten och jag tänkte att jag aldrig skulle palla mig ut på springturen jag planerat in.

Jag förvånade mig själv när jag helt plötsligt bytte om till träningskläder och gav mig ut. Det gick inte lika fort som det brukar och i vanliga fall hade jag blivit sjukt onöjd. Idag var jag nöjd med att jag tog mig ut.

Nu har jag precis jobbat lite. Förberett veckan som kommer. Jag har också packat väskorna, lagt fram kläder till imorgon, gjort matlådor och all tvätt är tvättad. Jag är redo för en ny arbetsvecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar