söndag 28 augusti 2016

Sista helgen i augusti

Det är svårt att föreställa sig att det var 30 grader varmt och sol i förrgår. Jag skyndade mig hem från jobbet och hämtade Sixten för att ta vara på det vackra vädret. Vi åt mellanmål ute på altanen innan vi packade badväskan och begav oss ner till sjön.

Det var lite svalare i vattnet än sist vi var där och badade, men vi doppade oss och var i en inte-så-kort stund i alla fall. Det svalkade skönt. Sixten lekte i sanden 


till dess att han blev stungen på fingret av en geting. Sitt livs första getingstick. Alltså hans min. Han blev helt chockad och bara stirrade på mig innan han brast ut i gråt. Han har aldrig gråtit så länge som han gjorde då. Inte ens när han trillade ner från köksön och fick en fraktur på armen.

Men precis som med allt annat här i livet gick det över och vi avslutade dagen med att grilla. Härligt bra start på helgen!

Igår började vi dagen med en morgonpromenad i ren och sann ledighetsfason. Sixten somnade i vagnen för ovanlighetens skull. Han sov kvar där i medan jag plockade upp fallfrukt och kottar.

När Sixten vaknat gick vi in och åt frulle och sedan gick vi ut och klippte gräset. Jag klippte med min, och Sixten med sin. I över en timme gick han fram och tillbaka i trädgården och klippte och klippte. Så himla söt.


När vi var färdiga gick vi in till grannen med en påse plommon och sen lagade vi middag till våra hungriga magar.

Vi ringde till morbror Bengt och frågade om de tröskade och det gjorde de. Eller ja, David och Johan gjorde. Sixten och jag åkte dit och knödde in oss i tröskan tillsammans med dem. Trångt, men ack så mysigt! Älskar att umgås med min släkt. Det är roligt att sitta och småprata och bli uppdaterad och uppdatera.


Även idag började vi dagen på samma sätt som igår. När vi kom hem grejade vi ute i trädgården innan vi gick in eftersom det var tid för Sixtens vila. Medan han sov bäddade jag rent i sängen, tvättade en tvätt och jobbade lite.

Vi åkte till mamma och åt söndagsmiddag. Sixten och Harry bekantade sig lite närmare nu när Harry blivit äldre och inte är fullt så ömtålig längre. Sötlökarna!


När vi kom hem städades huset och sen har jag och Sixten lekt med maskiner och målat. Vad passar bättre när regnet öser ner utanför fönstret?


Nu sover Sixten och jag har satt mig för att jobba undan lite. I övrigt är jag redo för en ny arbetsvecka: matlådor är gjorda, väskorna är packade, huset är rent och tvättkorgen tom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar