söndag 1 september 2019

Stockholm

Det här med att åka till Stockholm och gå på Vasamuseet och Gröna Lund har varit något vi pratat om sedan innan sommaren. Närmare bestämt sedan 7 juni. Men tiden bara går och det har liksom inte blivit av. Men så såg det ut att bli fint väder i helgen, så i torsdags halvbestämde vi att dra. 

Sixten var ganska snuvig i torsdags morse, och när mamma hämtade honom på förskolan på eftermiddagen var han slö. När jag tog febern innan han gick och la sig hade han 38 grader. Så typiskt. Och jag fick ta läsårets första vab-dag i fredags.

Sixten hade ingen feber när han vaknade i fredags, så mamma och jag bestämde att vi skulle åka till Stockholm i alla fall. Det skulle bli en resdag, och därmed vila för Sixten. Han kan ju inte vara stilla fastän han är sjuk, och fastspänd i en bil skulle han tvingas vara still och vila.

Jag passade på att packa, städa och byta i sängarna när jag ändå var hemma. När Jesper vaknat gav jag mig ut på en springtur. Det var det jobbigaste jag gjort på länge. Jag fick liksom inget syre. Otäck luft.


Efter lunch kom mamma och Bengt A och hämtade upp mig och Sixten - Jesper följde inte med - och på kvällen var vi framme hos mammas kusin Kjell där vi skulle övernatta.

Sixten hade sovit en bra stund i bilen och var lite piggare, så vi promenerade till Älvsjö och åt pizza. Precis utanför Kjells lägenhet finns en stor lekplats och där finns också denna skulptur. När Karin och jag var små var lekplatsen mindre, men skulpturen fanns, och vi satt precis sådär vi också.


Igår morse åt vi frulle och begav oss sedan mot Djurgården. Vi åkte först buss, sen tunnelbana och slutligen Djurgårdsfärjan. Det var första gången Sixten åkte tunnelbana, och han var mycket pirrig inför detta.



Sixten tyckte att det var bäst att hålla sig nära Kjell som kunde svara på alla hans frågor. Så gulligt!


Först ut var Vasamuseet. Som Sixten väntat på det!





När vi kände oss färdiga på museet gick vi till Gröna Lund. Där var det ganska mycket folk och därför långa köer, men vi gick i alla fall in i Pettsons hus, åkte Bläckfisken och åt mjukglass i solen. Sixten hade velat åka mer, men han började bli trött så vi bestämde att vi får åka tillbaka en annan gång och bara ta Gröna Lund. Han var nöjd med det.





Vi åkte spårvagn, pendeltåg och buss hem till Kjell. Där stöp Sixten i säng med iPad och godispåse. När han laddat batterierna ville han gå ut och leka lite på lekplatsen så det gjorde vi.




Vi la oss i en kompisgunga, kompisar som vi är, och pratade igenom dagen. Vi var båda nöjda, glada och tacksamma. 

Sixten somnade som en stock och tog till och med lite sovmorgon idag. Efter frukosten packade vi ihop och åkte hemåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar