söndag 18 november 2018

Polen 2018

I torsdagskväll lyfte flyget, med över 50 förväntansfulla elever från årskurs 9, till Polen. Jag åkte för andra året i rad och visste vad jag hade att vänta - några roliga, sorgliga, upplyftande och tunga dagar.

I fredags började vi dagen tidigt och begav oss med buss till Auschwitz. Det är så svårt för mig att ta in vad som hänt här.

Efter lunchen åkte vi till Birkenau. Om man tycker att Auschwitz är obehagligt, tycker jag att Birkenau är värre. För mig är det helt overkligt att ta in och förstå.

Nu har jag sett det två gånger, men det är fortfarande omöjligt att ta in.

När vi kom tillbaka till hotellet åt vi middag och sen gick vi till det stora köpcentrat. Jag köpte en present till Sixten, en jacka till mig själv och en julklapp till Jesper. Fyndade!

Det var tur att jag slumrade till på bussen från Auschwitz och Birkenau, för det blev en sen natt. Eleverna hade svårt att komma till ro och vi fick sitta, för att senare ligga, och vakta i korridoren.

Det är ganska mysigt ändå att sitta och prata med sina kollegor. Man lär känna varandra bättre och på ett annat sätt. Eftersom jag är i arbetslag 7 träffar man inte dem i arbetslag 9 så ofta, så det var roligt att vara med dem.

Detsamma gäller eleverna - jag hade bara tre av "mina" elever med. Eleverna i de två niorna som var med har jag bara sett i korridoren. Jag kunde inte namnen på typ några, men efter de här dagarna kan jag flera. Jag älskar ju ungdomar och det är så härligt att umgås med dem. Och nu har jag stiftat bekantskap med några nya som jag kan hänga med i skolan.

När klockan var närmare två var det så pass tyst och lugnt att vi vågade gå och lägga oss. Det blev bara fyra timmars sömn. Det är lite väl lite, men det gjorde inte så mycket.

Igår bjöd Krakow på kallt med fint väder. Ingen elev fick gå ut själv under resan, och när min gullunge skulle ut och röka tyckte jag att det var så fasa kallt så jag stannade inne och hade koll på henne genom fönstret. Teacher of the year!

Efter frukosten igår packade vi våra väskor och gav oss ut på en guidad rundtur i gamla stan, de judiska kvarteren och ghettot. Alltså Krakow är så himla fint! Jag skulle vilja åka dit på våren och bara strosa runt.

När jag kom hem igår kväll var jag så trött att jag inte orkade med mig själv. Jag sov till klockan var 11 i förmiddags. Skönt och välbehövligt. Jag kom inte upp ur sängen förrän halv 1, så idag har jag inte gjort många knop. Jag har skjutsat mamma på tåget, ätit middag och hämtat Sixten i Falköping.

Imorgon är jag kompledig. Sixten och jag ska ta sovmorgon och sen ska jag jobba några timmar medan han är på förskolan.