fredag 17 november 2017

Studieresa till Polen

I lördags åkte vi med våra nior på studieresa till Krakow. Vi tog flyget ner och var framme sent på lördag natt och fick lite sovmorgon i söndags innan vi gick en guidad tur i Krakows gamla stad, de judiska kvarteren, gettot och avslutningsvis ett besök på Schindlers fabrik.







I måndags tillbringade vi dagen på Auschwitz och Birkenau. Det var grått och regnigt och det speglade väl vad man kände inombords när man gick och kikade på allt. Jag trodde innan att jag skulle tycka det var jobbigare, men jag var så inne i min lärarroll att jag inte riktigt kunde vara närvarande mentalt där och då. 








Efter lunch åkte vi till Birkenau. Om det kändes tungt i sinnet i Auschwitz var det än värre i Birkenau. Lägret var så stort att man inte kunde se änden på det, och hemskheterna som skett där låg fortfarande i luften.





I tisdags var det hemresedag men innan flyget gick hann vi med ett besök i saltgruvan. Jag kände att jag vill gifta mig i gruvan efter att besökt kyrkan som finns där nere. Så mäktigt och fint. 




Det var en helt fantastisk resa och trots att det var allvarsamt emellanåt hade jag så himla roligt. Vad jag har skrattat! Mina elever och kollegor är ju hur roliga som helst. När jag kom hem var jag trött men samtidigt fylld av energi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar